5 bulan untuk berhenti kerja makan gaji…

Hari ini penat dengan orang yang complaint bertalu-talu. Esok plan nak sekolahkan aku dan brain wash aku plak. nak ajar tentang tegur katerer secara lisan dan bukannya macam email yang macam aku selalu buat. 

Aku rase aku dah cukup penat. dan mmg dah malas dan bosan nak hadapi semua ni. gaji yer besar. RM3,364.14 sebulan. Gaji aku UTAR dulu RM3,700. skrg pun aku kwsp same time aku kerja swasta dulu. jadi mmg kerja swasta lagi besar gaji. 

tapi macam sorang dr yang aku jumpa di sini cakap, die kate masa depan aku jauh lebih cerah kalau aku masuk universiti. okeyla. kita set up deadline dulu. deadline ialah 5 bulan daripada sekarang. oleh itu … 

10 may – hari ini. plan semua bisnes betul2..dan bulan ini kene dapat revenue at least RM1k. revenue pun okey..not necessary net profit. 

10 jun – income sebulan 2k

10 julai – income sebulan 3k 

10 ogos – income sebulan 4k

10 september – hantar notis benti kije. gaji sebulan dah 5k 

10 october – berhenti kerja

persediaan untuk berhenti kerja

  1. network. kenali org buat bisnes terutamanya yg sudi nak share dan jadi mentor. rajin pi konvensyen atau acara bisnes. kenali seramai org. 
  2. kesihatan. pastikan penyakit pulih 100%. setiap minggu komited utk pergi berubat. jagn puts jumpe dan jgn putus asa
  3. bisnes2- pastikan at least ada satu bisnes yg dah mula pulang modal dan making profit dan berpontensi utk dikembangkan. dapat 5 bisnes lagi bgs. 
  4. rakan bisnes- dapat 3 rakan bisnes yg baik dan berkongsi visi dan misi yg sama
  5. backup plan – nk kije ape kalau bisnes semua lingkup
  6. benchmark – fikirkan bisnes yg boleh bg income net RM4k sebulan.gaji ptd ialah 40,369.68 untuk setahun. 
  7. planning n action – setiap hari msti ada plan dan action utk capai cita2 buat bisnes fulltime. 
  8. belajar pndai2 bi – pi kursus
  9. belajar dari the best event organizer – pi kursus. dapatkan proposal mereke

kenapa aku nak quit?

  1. aku percaya bahawa diri aku sepatutnya mencapai lebih lagi daripada makan gaji dan menjadi kuli dan buat sesuatu yg aku tak minati.. 
  2. nak bawak mak dan ayah pi haji dan be proud of me for my acheivement. nak bagi mak ayah kete, rumah baru, pi umrah setiap tahun. bawak melancong pi oversea.

Things to do everyday 

  1. at least 30 minit untuk buat bisnes. fikir atau action
  2. baca tentang bisnes setiap hari. 30 minit. baca berita, biografi
  3. bincang tntg bisnes dgn nuriman at least 30 minit sehari.

Halangan kenapa aku tak quit lagi. 

  1. takde side income pun. 
  2. takde idea yg yakin solid pun. 
  3. takde network utk buat bisnes.
  4. takde ape pun nak jual yg org boleh beli
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment